Jak się zdrowo wyspać? Leave a comment

 

Sen jest sprawą bardzo indywidualną. Jednym wystarcza 5 godzin snu, by być wypoczętym, inni śpią nawet i 11 godzin i bywają niewyspani. Wpływ na to mają uwarunkowania genetyczne, czynniki zewnętrzne, kondycja fizyczna czy psychiczna.

  

 

 Aby sen był lepszy, warto przestrzegać kilku podstawowych zaleceń. Przede wszystkim, powinno się unikać drzemek w ciągu dnia. Pomaga to chwilowo poczuć się lepiej, jednak rozregulowuje to naturalny cykl dobowy organizmu. Jeżeli drzemka jest niezbędna, nie powinna przekraczać 30min. Ruch na świeżym powietrzu w ciągu dnia również pomaga w zasypianiu. Wieczorem warto wykonać kilka ćwiczeń relaksujących czy rozciągających.Sypialnia powinna być dobrze wywietrzona, a w przypadku okresu jesienno-zimowego i włączonych kaloryferów warto zainwestować w dobry nawilżacz powietrza. Piżama musi być z naturalnych materiałów. Kładąc się spać dobrze jest zadbać o całkowitą ciemność – zasłonić okna ciemnymi zasłonami czy roletami, wyłączyć monitor komputera, wynieść z pokoju budzik z elektronicznym wyświetlaczem. Powinno się również chodzić spać o tych samych porach  – ustalony harmonogram snu wspomaga wewnętrzny zegar biologiczny. Najefektywniejszy jest nocny sen. W godzinach wieczornych rozpoczyna się wydzielanie melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za uczucie senności.

 

Najadanie się przed snem również nie sprzyja szybkiemu zasypianiu, jednak produkty bogate w białko 2-3 godziny przed zaśnięciem nie powinny zaszkodzić, a na pewno pomoże napar z melisy czy kubek mleka z miodem.

 

     Co zrobić, gdy nie można zasnąć? 

 

Jednym z powodów bezsenności jest stres i nerwy. W takiej sytuacji warto jest wziąć wieczorem relaksującą kąpiel, posłuchać wyciszającej muzyki czy poczytać dobrą książkę. Nie warto przewracać się z boku na bok, lepiej po jakimś czasie wstać z łóżka i czymś się zająć. Przed położeniem się spać warto zrobić sobie plan dnia na kolejny dzień, aby nic nas nie wybijało już ze snu.

 

Jednak nawet najlepsze nawyki nie pomogą, gdy mamy złą pozycję w czasie snu i budzimy się zmęczenie, niewyspani, z bólami kręgosłupa. Ważne jest by dobrać odpowiednią twardość materaca na podstawie wagi, jej rozłożenia na ciele oraz pozycji w której śpimy. W obecnych czasach puch kaczy lub gęsi zastępują wysoko wyspecjalizowane tworzywa sztuczne. Specjalna struktura sztucznych włókien powoduje, że pościel jest bardzo lekka i ciepła, a jednocześnie przepuszcza powietrze, co sprawia, że w chłodne noce jest pod nią ciepło, w gorące zaś nie grzeje tak mocno jak pierze. Jest też antyalergiczna.

 

Dlaczego zdrowe spanie jest takie ważne?

 

 Niedobór snu bardzo wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Jedna czy dwie nieprzespane noce nie wyrządzą większych szkód w organizmie, spowoduje tylko gorsze samopoczucie, spadek koncentracji. Gorzej, gdy niedobór snu trwa dłuższy czas. Poza sennością i zmęczeniem, następuje pogorszenie funkcji intelektualnych, osłabienie odporności organizmu, a po dłuższym czasie również dochodzą do tego poważniejsze problemy zdrowotne, jak nerwica, depresja czy choroby serca. Z tego względu lepiej nie ryzykować i dłuższe zaburzenia skonsultować z lekarzem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.