Twardy czy miękki?

Właściwe podparcie kręgosłupa to najbardziej istotna funkcja jaką powinien spełniać każdy dobry materac. Najważniejsze, by był dobrany pod względem naszej wagi oraz wzrostu.

Twardy czy miękki?
Właściwe podparcie kręgosłupa to najbardziej istotna funkcja jaką powinien spełniać każdy dobry materac. Najważniejsze, by był dobrany pod względem naszej wagi oraz wzrostu.

Wielu uważa, że twardy materac to porządny materac. Uważano tak przez wzgląd na stosowane, przestarzałe już, rozwiązania w produkcji materacy. Prawda jest jednak inna. Dobry materac musi odpowiednio wpierać całą sylwetkę, jeśli więc wybierzemy model o zbyt twardej powierzchni, to odczujemy dość duży dyskomfort.

Odpowiednio dobrany materac nie powinien być zbyt twardy, ani zbyt miękki. Jego zadaniem jest idealnie dostosować się do anatomicznego kształtu ciała. Należy również pamiętać, że materac powinien być przynajmniej o 20 cm dłuższy od osoby, która będzie go używała.

Jak dobrać twardość materaca?
Materace występują w czterostopniowej skali twardości. Zostały oznaczone symbolami H1, H2, H3 i H4.

  • H1 - materac miękki (dla osoby do 40 kg)

  • H2 - średnio-miękki (dla osoby od 50 do 80 kg)

  • H3 – średnio-twardy (dla osoby od 70 do 110 kg)

  • H4 – twardy (dla osoby powyżej 100 kg)


W praktyce jednak nie zawsze jest to wyraźna granica. Wiele osób woli spać na bardziej miękkim bądź twardszym materacu.
Materace dla osób starszych są zwykle bardziej miękkie, niż sugeruje ich masa ciała. Jest to związane z silniejszym niż u osób młodszych odczuwaniem nacisku i związanego z nim dyskomfortu.

Większość osób decyduje się na materace o twardości H2 bądź H3. Wynika to bezpośrednio ze stosunku wagi ciała do sugerowanego stopnia twardości.
Materac o dużej miękkości może nie zapewnić wystarczającego podparcia, powodując zapadanie się ciała. Zbyt twardy materac może wywołać ucisk naczyń krwionośnych, doprowadzając do drętwienia kończyn. Kupując materac podwójny (160 lub 180 cm szerokości) dla pary, należy odpowiednio dobrać jego twardość. Partnerzy muszą być zgodni co do twardości materaca. Różnice wagi mogą stanowić problem we właściwym wyborze. Osobiste preferencje w zakresie twardości bywają skrajnie różne. Złotym środkiem może okazać się zakup dwóch mniejszych materaców, które są dobrane według indywidualnego komfortu.

Nie mniej istotna przy wyborze materaca jest pozycja, jaką przyjmujemy najczęściej podczas snu lub odpoczynku.

Jeśli śpimy na boku, musimy pamiętać, by kręgosłup był w linii prostej. Potrzebujemy materaca, który harmonijnie dopasuje się do ciała i pozwoli zagłębić się ramionom i biodrom.

Leżąc na brzuchu lub na plecach, ciężar ciała rozkłada się bardziej miarowo. Tu powinniśmy zwrócić uwagę, czy kręgosłup nie krzywi się zbyt mocno w okolicach lędźwi, ani nie przylega zbytnio do materaca.

Dla osób często zmieniających pozycję podczas snu najlepiej sprawdzą się materace, które czynnie dopasowują się do zmian w ułożeniu sylwetki.


Jeśli posiadamy chroniczny ból pleców lub schorzenia kręgosłupa, polecamy skonsultować zakup z ortopedą, który określi odpowiedni rodzaj i stopień twardości materaca. Dobrze dobrany materac pozwoli złagodzić dolegliwości, a co najważniejsze nie wpłynie na pogłębianie się wad postawy.

Osoby ze skłonnościami do alergii powinni mieć również na uwadze, czy komponenty zastosowane w danym modelu nie wywołają u nich niepożądanych reakcji skórnych lub nie wpłyną negatywnie na drogi oddechowe. Najważniejsze, by dobrać materac do indywidualnych preferencji. Trzeba zachować odpowiedni balans między przyjętymi nawykami a odpowiednim ułożeniem kręgosłupa.